Avrupa Birliği destekli SARTRE projesi, kara yolunda daha güvenli ve daha rahat bir şekilde ulaşım imkanı sunmayı amaçlıyor. Platooning yani müfreze teknolojisi sayesinde Avrupa’daki otoyollarda araçlar “bir takım” halinde seyahat edecekler. Bu sistemde yalnız tek sürücü bulunuyor. Diğer araçlar en önde bulunan profesyonel sürücü tarafından kontrol edilerek hareket edecek. Bu şekilde kara yolu treni oluşturan araçlarla Avrupa, dikkatsizlik sonucu oluşan trafik kazaların önüne geçmeyi hedefliyor. Peki bu sistem nasıl işliyor? Uzmanlardan dinleyelim.
Şef mühendis Eric Chan:
“Otomobillerin içinde bulunan sensörler, araçların uygun uzaklıkta dizilmelerini sağlayacak. Aktüatörler sayesinde otomobillerin hızlarını ve direksiyonlarını kontrol edeceğiz. Bir iletişim sistemi de araçlar arasında datanın paylaşılmasını sağlayarak gerekli kordinasyonu gerçekleştirecek.”Böylece konvoya katılan sürücüler, sisteme kilitlenen direksiyonlar sayesinde araçlarıyla yolcu konforunda seyahat edebilecek.
Prjeden sorumlu Itwlinda Wahlstrom:
“Kara yolu treninin en karlısı sürücüler. Güvenli ve konforlu bir sürüş gerçekleştirecekler. Aynı zamanda sürüş esnasında farklı aktivitelerde bulunabilecekler. Magazin derginizi okuyabilir, e-posta gönderebilir ya da film izleyebilirsiniz.”Uzman Erik Coelingh:
“Mesela önümüze çıkan bir kara yolu trenine bağlanmak istiyoruz. Öncelikle yapmamız gereken müfreze sistemini aktivite etmektir. Daha sonra araçlar kendi aralarında iletişime geçecekler. Şimdi ise bu trenden ayrılmak istiyoruz. Butona basıyoruz ve lider araca isteğimizi gönderiyoruz. Önümüzdeki araçla olan mesafe biraz daha açılıyor. Ne zaman ki sistemden direksiyonu kontrol etme seçeneğini tuşlarsınız, direksiyon artık sizin hakimiyetinizdedir.”Uzmanlara göre bu teknoloji, on yıl içinde kullanılabilir hale getirilecek.
Daha fazla: Karayolu taşımacılığı, Yol güvenliği
Copyright © 2012 euronews
Eki 30 2012